субота, 29. август 2015.

Обрада лирске песме "Шашава песма"- Мирослав Антић



1. ПОДАЦИ О ЧАСУ

ДЕФИНИСАЊЕ ЧАСА
Наставни предмет: Српски језик
Наставнo подручје: Књижевност
Наставна област: Лирска поезија
Наставна тема: Анализа лирске песме
Наставна јединица: „Шашава песма“, Мирослав Антић- анализа песме
Разред: V
Тип часа: обрада

УВОЂЕЊЕ НОВИНЕ – ИНОВАЦИЈА
Како часови обраде песме не би били монотони и изводили се по шаблону, одлучила сам се за другачији приступ, коришћењем метода и техника RWCT програма (Читање и писање за критичко мишљење) и технике Шест шешира. Применом ових техника побољшава се процес учења, подстиче се активно и самостално учење и критичко креативно мишљење.
У процесу развијања критичког мишљења треба ученике оспособити за активно, критичко читање текста. Оквирни систем за овако учење је ЕРР систем који се реализује кроз три фазе:
·         ЕВОКАЦИЈА- активно присећање на то шта се зна о теми, подстицање мотивације и интересовања ученика;
·         РАЗУМЕВАЊЕ ЗНАЧЕЊА- упознавање са новим информацијама и идејама, самостално конструисање знања, подстицање интерактивног учења и сарадничког односа;
·         РЕФЛЕКСИЈА- повезивање старог и новог знања, изражавање нових информација властитим речима, омогућавање живахне размене идеја.

Технике ЕРР система за које сам се определила су:

·         РОТИРАЈУЋИ ПРЕГЛЕД: Припремити онолико питања колико је група, па свако питање записати на један лист папира. Свакој групи се додели једно питање па ученици записују своја размишљања и одговоре. На наставников знак листови се ротирају до следеће групе, ученици читају шта су њихови претходници записали и дописују своје идеје. Ротација се врши све док групе не добију лист с питањем са којим су почели. Свака група свој одговор пише другом бојом.
·         КОЛО НАОКОЛО: Сарадничка активност у којој се један папир шаље од члана до члана групе. Један члан напише неку идеју, шаље папир следећем члану и тако у круг. Може бити неколико кругова, сваки члан може писати другом бојом.
·         БАЦАЊЕ КОЦКЕ: Стратегија поучавања која омогућава обраду неке теме из различитих перспектива. Ученици се служе коцком на којој су написане речи за мишљење и писање: ОПИШИ, УПОРЕДИ, ПОВЕЖИ, РАШЧЛАНИ, ПРИМЕНИ, ЗА / ПРОТИВ. Ученици кратко (2-4 минута) слободно пишу о задатој теми. Након писања ученици размењују своје одговоре.
·         ЧИНКВИНА: Способност сажимања информација и осећаја у неколико речи. Упутство за писање чинквине (песме од 5 стихова):
o   1. ред: опис теме у једној речи - ИМЕНИЦА ...
o   2. ред: опис теме у две речи - ДВА придева ...
o   3. ред: опис теме у три речи - ТРИ глагола или глаголске именице ...
o   4. ред: фраза од 4 речи које изражавају осећања у вези с темом ...
o   5. ред: истозначница (једна реч) која поново сажима бит теме ...

Поред техника ЕРР система определила сам се и за технику ШЕСТ ШЕШИРА: Један проблем или идеја се разматра на више начина.
·         Бели шешир- усмерити пажњу на информације које имамо или које недостају.
·         Црни шешир- позива на опрез, упозорава на ризик и могуће негативне последице.
·         Зелени шешир- креативни, немењен стварању нових идеја.
·         Црвени шешир- исказује осећања, без било каквог објашњења.
·         Жути шешир- проналази све што је позитивно, уочава предности.
·         Плави шешир- разматра процес мишљења и учињеног на крају расправе, шта је следеће чинити.

Техника Шест шешира се заснива на усмеравању процеса мишљења у неколико различитих праваца, тако да се један проблем може разматрати из више углова. Ова техника се користи за развој креативности, унапређење комуникације, критичко и аналитичко мишљење и решавање проблема.

МОТИВАЦИЈА
За наставника је право задовољство када су сви ученици активни учесници наставног процеса, када износе своје и уважавају туђе мишљење. Желела сам да настава буде разнолика, ученицима занимљива и да на нов начин анализирају књижевни текст лирску песму (на примеру „Шашава песма“, Мирослав Антић). Оваквим радом ученицима је пружена могућност развоја критичког мишљења, слободног изношења својих идеја и одговарања на питања без бојазни да ли у нечему греше. Такође развијају брзину мишљења, тако што о истој теми размишљају из неколико различитих углова.
Радом у групи уче колико је важан допринос појединца успеху групе.
Мотивација лежи и у томе што игролика настава обезбеђује свестран развој личности детета. Учење кроз игру је деци занимљивије. Дете учи, а да тога није свесно. Основна карактеристика игре огледа се у томе што забаву претвара у обуку и стваралаштво. У савременој школи игра се користи ради активизације и интезификације наставног процеса


2. ПЛАНИРАЊЕ И ОРГАНИЗАЦИЈА ЧАСА

Наставна јединица: „Шашава песма“, Мирослав Антић - анализа песме

·         ЦИЉ ЧАСА: Усвајање нових наставних садржаја на примеру песме „Шашава песма“, Мирослав Антић
·         ЗАДАЦИ ЧАСА
o   Образовни задаци:
§  Разумевање књижевног текста.
§  Уочавање језичких израза важних за анализу ликова и њихових осећаја.
§  Препознавање осећања и њихово приказивање.
§  Уочавање основне поруке текста.
§  Богаћење речника.

o   Васпитни задаци:
§  Усвајање правилног односа према старијим особама.
§  Развијање ненасилне комуникације и осећаја за сарадњу.
§  Развијање међусобне комуникације у учењу.
§  Неговање такмичарског духа.

o   Практични задаци:
§  Подстицање креативности.
§  Развијање способности стваралачког мишљења.
§  Подстицање на литерарно стваралаштво.
§  Оспособљавање за логичко схватање и критичко процењивање прочитаног текста.

·         ИСХОДИ УЧЕЊА
o   Разумеју књижевни текст.
o   Препознају основно осећање у песми и уочавају песничке слике.
o   Уочавају карактеристике ликова.
o   Исказују свој доживљај песме.
o   Схватају поруке текста.
o   Наводе биографске податке о писцу.
o   Изграђују властити став.
o   Уважавају другачије мишљење.

·         МЕТОДЕ И ОБЛИЦИ РАДА
o   Наставне методе: дијалошка, усменог излагања, текст метода, метода демонстарције, метода писаних радова
o   Наставни облици: фронтални, групни, индивидуални

·         УСАГЛАШЕНОСТ СА НПП- ом
o   Наставним планом и програмом за V разред основног образовања и васпитања из предмета српски језик предвиђена је обрада песме „Шашава песма“, Мирослав Антић.

·         УСЛОВИ ЗА РЕАЛИЗАЦИЈУ ЧАСА
o   Час ће бити организован у учионици опремљеној лаптопом за наставника и мини лаптоповима за ученике.
o   Текст песме уз презентацију у POWER POINT-у - на екранима рачунара.
o   Обезбедити наставне листиће за сваку групу за све активности.
o   Модел коцке на којој су стикери са питањима.
o   Шешире у шест различитих боја са питањима.
o   Оловке у боји.


3. ТОК И САДРЖАЈ ЧАСА

·         Уводни део часа (10 минута)
o   Кратак разговор на тему СИМПАТИЈА.
o   Техника Коло наоколо.
o   Истицање циља часа.

·         Главни део часа (25 минута)
o   Комбинација технике Шест шешира и Ротирајућег прегледа.
o   Техника Баци коцку.

·         Завршни део часа (10 минута)
o   Техника Чинквина – писање нове строфе од пет стихова на тему СИМПАТИЈА.

Емоционално-интелектуална припрема:

o   Ученици су раније подељени у групе (шест група по пет ученика). На столу испред сваке групе налази се ученички лаптоп (CMPC).
o   Повезивање са наставничким лаптопом извршити пре почетка часа.
o   На папиру сам претходно написала шта је за мене симпатија, и дајем папир да свако од ученика напише одређење појма СИМПАТИЈА.
o   Након тога следи рад у групама техником Коло наоколо (Сарадничка активност у којој се један папир шаље од члана до члана мале групе. Један члан напише неку идеју, шаље папир следећем члану и тако у круг. Може бити неколико кругова, сваки члан може писати другом бојом.).
o   Ученици пишу асоцијације на задати појам- СИМПАТИЈА.
o   Представници група ће прочитати речи које су написали.

Најава наставне јединице:

o   Најавити наставну јединицу и циљ часа: Анализа песме „Шашава песма“, Мирослав Антић.
o   Саопштити ученицима да ће након данашњег рада лакше разумети овај и сличне текстове, да ће изградити свој властити став, али и научити да уважавају другачије мишљење, да ће препознати основна осећања у песми и поруку коју ова песма носи.
o   Упознати се са биографијом Мирослава Антића (на лаптопу се налази квиз) (Прилог 1.)
o   Истовремено показати портрет песника на лаптопу (Прилог 2.).

Изражајно читање песме:

o   Изражајно читам песму ученицима. Затим, следи психолошка пауза ради сређивања утисака.

Разговор о доживљају дела:

o   Кратко разговарати о доживљају песме. Саопштити ученицима да ће наставити рад у групама. Како би резултати рада били бољи инсистирати на доброј међусобној сарадњи и уважавању другачијег мишљења.

Учениково читање песме у себи и тумачење непознатих речи:

o   Пре него пређемо на конкретна задужења, ученицима дајем времена да самостално прочитају песму и пронађу непознате речи. Уколико има непознатих речи, тумачимо их.

Анализа песме:

o   Настављамо рад комбинацијом техника Шест шешира и Ротирајућег прегледа. Ротирају шешири различитих боја, односно питања која носе ти шешири (питања написати на стикеру и залепити на шешир).
o   Ученици ће у групама за одређени временски период смислити и написати одговор на дато питање. На знак наставника треба проследити шешир са питањем следећој групи и све тако док се свакој групи не врати шешир који је био на почетку.
o   Задаци за групни рад:

Бели шешир

·         Напиши шта знаш о мајци.
·         Напиши шта знаш о девојчици.

Црни шешир

·   Збуњена девојчица своје мале тајне поверава мајци. Како мајка реагује на њену искреност?
·   Шта би било да девојчица не жели да поверава тајне мајци?

Зелени шешир

·         Протумачи стих:
Мама ми каже:
пусти приче,
збијени тако на шта личе?

·         На мајчино питање девојчица одговара:
На све што чекам.
На све што хоћу.
Личе на немир.
И на самоћу

Црвени шешир

·         Којом речју би најбоље описао/ла оно што „мучи” нашу јунакињу?
·         Да ли је девојчици због тог осећања лепо или је тужна? Можда је знатижељна, пркосна? Покушај да се пренесеш у њен свет. Обузимају ли и тебе слична осећања? Коме би их поверио/ла?

Жути шешир

·         На крају песме девојчица уз враголаст осмех на мајчино питање: а да л’ то вреди? одговара: видећеш – вреди. Шта тај стих казује о девојчици?

Плави шешир

·         Искажи својим речима поруку песме.


·         Након одговарања на последње питање представници група читају које су одговоре дали на поједина питања. Поредимо одговоре група.

Систематизација и генерализација

·         Рад настављамо техником Баци коцку. Користимо се моделом коцкице за друштвену игру Не љути се човече. Свака страна коцке крије по једно питање за сваку групу.
·         Изабрани представник групе изађе пред таблу баци коцку и добијањем неког од шест бројева коцке добија и питање за своју групу.
·         Сви задаци су различити:
o   УПОРЕДИ: Упореди девојчицу из ове песме са дечаком из песме „Плави чуперак“. (Уочи сличности и разлике.)
o   ПОВЕЖИ: Шта би код ове девојчице променио да можеш?
o   ОПИШИ: Опиши како замишљаш мајку.
o   РАШЧЛАНИ: Шта је могло подстаћи песника да напише ову песму?
o   ПРИМЕНИ: Шта би саветовао својој мајци?
o   ЗА/ПРОТИВ: Заузми став: Девојчица се поверава свима преко Интернета. Да ли си за или против? Објасни.
o   После рада у групама следи извештавање представника група.
·         Да бисмо установили степен схваћеног од стране ученика, понављамо основне одреднице часа.


Самостални и стваралачки рад ученика

o   Ученици и даље раде групним обликом рада техником Чинквина. Такмиче се која ће група написати бољу песму.
o   Упутство за писање чинквине:
o   Наслов / тема (једна именица) ______________________________
o   Опис (два придева) _______________________________________
o   Радња (три глагола или глаголске именице) ______________; ________________; _________________.
o   Осећања (реченица од четири речи) _______________; _______________; _______________; ______________________.
o   Понављање суштине теме (једна реч) ________________________.

o   Након писања песама, следи читање истих и одабир најбоље по избору ученика.

Домаћи задатак:
  • Пронађи у школској библиотеци збирку песама Мирослава Антића, oдабери најлепшу љубвну песму. Припреми рецитацију.
ЛИТЕРАТУРА:

  1. Богнар, Б. (2003), Школа која развија креативност, преузето са www.kreativnost.pedagogija.net
  2. Богнар, Л., Потицање креативности будућих учитеља у настави, преузето са www.kreativna.pedagogija.net
  3. Дијанић- Бјелановић, Ж., Неке методе за развој критичког мишљења ученика по ЕРР суставу, Методички огледи, бр. 19, 163- 179, преузето са www.hrfd.hr/content/metodicki- ogledi
  4. Николић, М., (1999), Методика наставе српског језика и књижевности, Завод за уџбенике и наставна средства , Београд


  ПРИЛОЗИ:


Прилог 1.



Прилог 2.



Нема коментара:

Постави коментар